Kruger Park dag 2 en Swaziland

22 juli 2019 - Malkerns, Swaziland

Vanochtend vertrokken we vroeg vanaf ons Rest Camp door Kruger om het park via Malalane Gate te verlaten en daarmee ook de grens van Zuid-Afrika naar Swaziland over te gaan. In tegenstelling tot gister, waarbij we alleen op de geasfalteerde weg in Kruger bleven, hadden we nu wat tijd om extra loops te maken om meer kans te maken op de big five. We stoppen onderweg nog voor een kop koffie en een plaspauze bij een leuke picknickplaats Afsaal Rest en reden via Berg-en-dal (veel NL namen hier in ZA!) naar de uitgang. We zagen giraffen, olifanten, 2 baby hyena’s, weer veel mooie vogels, nijlpaard, krokodillen, pumba’s(echt naam: Knobbelzwijn) en de neushoorn! We reden langs een gebied waar deze dag luipaarden waren gespot maar dit laatste dier van de big five hebben wij helaas niet gezien.

We gingen ZA uit en kwamen Swaziland in (yes, weer een extra stempel op het paspoort!) en maakten een lange rit naar Malkern waar onze volgende slaapplek is. Al met al, weer veel km’s. De wegen in Swaziland zijn een stuk minder goed als in ZA waardoor het rijden wat inspannender werd. Na wat onduidelijkheid over waar de  afrit zou moeten zijn, kwamen we (in het donker) aan bij Malandela’s Guest House. Een prachtige verzameling van huisjes in een botanische tuin. We aten heerlijk in het restaurant, Aad ging vroeg slapen, Desiree schreeft nog 2 verhalen 😉