Clarens it is!

29 juli 2019 - Clarens, Zuid-Afrika

Zaterdagochtend ontbeten we bij onze overnachtingsplek in Cathedral Peak (het sfeertje was nog steeds even warm - not). We besloten om naar het plaatsje Clarens te rijden op aanraden van ons contactpersoon bij de reisorganisatie. We zochten via booking.com een accommodatie en kregen gelukkig wat hulp bij boeken door ons contactpersoon aangezien de WiFi helemaal ruk was. Op de route rijden we langs een rivier waar de vrouwen hun kleding wassen en langs de wegen zien we dorpjes waar kindjes langs de weg spelen met fietswielen en auto’s gemaakt van staaldraad. We zien altijd de vrouwen sjouwen met grote emmers of zakken op hun hoofd en vaak nog een kind op hun rug gebonden met een doek (waar zijn de mannen?). Er is dan even zo’n moment van besef hoe luxe wij het wel niet hebben. Het zien van mensen en kinderen die bij een waterpomp staan te wachten (na wie weet hoelang ze hebben gelopen om daar te komen) en mannen die bedelen bij de tol-poortjes om geld zodat ze brood kunnen kopen voor hun gezin, raakt me zeer.

We stopten onderweg bij een heel leuk wegrestaurantje voor een lekkere kop koffie en fantastische carrotcake! We reden via Golden Gate National Park naar Clarens. Een prachtig immens berggebied wat door de zon haast een gouden gloed heeft. We spotten een witstaartgnoe, wat een knapperd (foto volgt)😂, verder geen wilde dieren.

Het dorpje Clarens is erg gezellig, er is veel bedrijvigheid (winkeltjes!) en het zonnetje maakt de temperatuur hier lekker. We checken in bij onze accommodatie en het diner hebben wij bij Addo’s (een chef uit Ghana) en hij bereid voor ons streekgerechten; forel en oxtail (stoof van koeienstaart). Met een fijn gevoel van onze laatste volle dag in ZA sluiten we de laatste avond af!